S příchodem školního roku začneme dbát na vydatné svačiny pro děti

S novým školním rokem začnou opět děti trávit polovinu dne ve škole. Rodiče by měli dbát na přípravu vydatných svačin. Svačina by měla být součástí denního stravování, průběžně totiž dětem doplňuje energii a díky ní jsou aktivnější. Nedostatek energie může způsobovat celkovou únavu a nechuť k aktivitě ve škole. Svačina nemusí být přehnaně velká, měla by však být hodnotná. A to jak pro malé prvňáčky, tak třeba na střední škole. Den však začíná snídaní.

Startem dne by měla být také hodnotná snídaně

To se však děje bohužel čím dál méně. I my dospělí často nesnídáme, nebo do sebe jen narychlo něco hodíme, například sušenky, případně vypijeme kávu. A tak jsou mnohé děti zvyklé nesnídat. Chyba. Startem dne by měla skutečně být snídaně a to pokud možno hodnotná. Nestačí sníst několik sušenek či se napít čaje. Snídaně by měla být vyvážená a obsahovat může pečivo, mléčné výrobky či třeba cereálie. Taková sestava nám i dětem po ránu pomůže nastartovat energii. Pokud ráno příliš nestíháme, zkusme třeba sušenky doplněné jogurtem. Ale raději si najděme několik minut času a připravme dětem ke snídani něco. Snídaně může být též doplněna kouskem ovoce.

Když už ke snídani sušenky, doplňme je aspoň jogurtem či například ovocem

Když už ke snídani sušenky, doplňme je aspoň jogurtem či například ovocem

Doba mezi snídaní a obědem je mnohdy dlouhá, například od sedmé ráno do 13. hodiny. V této době nezapomínejme právě na svačinu.

Hříšné svačiny z automatů a bufetů

Rodiče by měli věnovat školní svačině více pozornosti. Bohužel se často setkáváme se situací, kdy rodiče dají dítku raději nějaké peníze, aby si něco koupilo samo. A zde nastává základní kámen úrazu. V mnohých školách jsou v provozu automaty či dokonce školní bufety. Ty sice nabízejí někdy i pečivo, avšak obvykle jsou základem čokoládové tyčinky, chipsy, bonbony a k tomu přeslazené limonády s nulovým ovocným podílem. A to je chyba, dítě si tak radši koupí sáček chipsů a k tomu limonádu nebo nějaký polotovar z pečiva. Zde je chyba rodičů, že si nenašli čas a nepřipravili školákovi svačinu. Nemusí být velká, ale měla by vhodně doplnit energii.

Sladké mlsky svačinu moc neřeší, nedoplní nijak potřebnou energii

Sladké mlsky svačinu moc neřeší, nedoplní nijak potřebnou energii

Děti to láká, koupí si nějakou tyčinku, chipsy či jiné pochutiny. Spokojeni jsou provozovatelé automatů, ale spokojeni by neměli být rodiče. Jak by tedy měla svačina školáka vypadat?

Hodnotu snídaní i svačin mohou rodiče sami ovlivnit, najděte si chvilku času na přípravu

Může mít různou podobu, ideální je například pečivo se sýrem, k tomu nějaké ovoce, a když už chceme přidat nějaký ten mlsek, přibalme třeba několik čtverečku kvalitní hořké čokolády než tyčinku nebo bonbony. Svačina může být malá, ale měl by doplnit energii. Můžeme zvolit také například toasty či zeleninové pochoutky nebo třeba kousek kvalitní uzeniny. Právě na to se často hřeší a dítě si raději koupí něco v automatu, bufetu či blízkém obchodě.

Svačina nemusí být velká, ale vyvážená – sýr, ovoce, jogurt či pečivo jsou ideální volbou

Svačina nemusí být velká, ale vyvážená – sýr, ovoce, jogurt či pečivo jsou ideální volbou

Občas můžeme dítěti dát i nějaký ten mlsek jako chuťovku, ale všeho s mírou. Dbejme více na kvalitní vyvážené svačiny, doplní energii po celý den až do oběda. Ten je nejčastěji řešen školními obědy, zde už těžko můžeme ovlivnit kvalitu jídla. Mělo by však být teplé, nikoli jen nějaký „rychlooběd“. Snídani a svačiny však rodiče mohou ovlivnit, najděte si chvilku času pro kvalitní start dne snídaní i potřebnou svačinu dopoledne. A nezapomínejme na pitný režim a přidejme třeba čaj nebo mírně slazený sirup. Kupované limonády v automatu nejsou zrovna tím nejlepším řešením.

 

 

 

ADD YOUR COMMENT