Pozor na cukr! 7 potravin, kde byste ho nečekali

Od průmyslové revoluce v devatenáctém století poskočilo lidstvo obrovský kus kupředu. Bohužel, ne vždycky správným směrem. Od této doby například masivně stoupla spotřeba průmyslového bílého cukru, a negativní důsledky jeho nadměrné konzumace pociťujeme samozřejmě i dnes, kdy se sladkému rozhodně nijak nevyhýbáme. Jen zřídka se najde odvážlivec, který se rozhodl masivně omezit svou spotřebu bílého cukru. Ale pozor, není to tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Cukr se totiž skrývá i tam, kde bychom ho vůbec nečekali. Následující seznam vám pomůže udělat si v tom jasno.

1. Kečup a rajský protlak. Zatímco najít v regálech českých obchodů kečup bez cukru je takřka nemožné, neslazený rajský protlak není takovou vzácností. Stačí chvilku hledat a jistě ho objevíte. Kečup je však bohužel jednou z těch potravin, kde se cukru prostě nevyhneme, to jen v případě, že bychom ho zcela přestali používat.
2. Bílé pečivo. Je nadýchané, krásně bílé a dobré, ale jeho složení by nám už takovou radost nejspíš neudělalo. Řeč je pochopitelně o bílých houskách a vekách, které závratnou rychlostí mizí z pekáren ještě teplé. To proto, že jich můžeme sníst hodně, neboť mají jen malou energetickou hodnotu, zato jsou doslova přesyceny sacharidy. A aby nám chutnaly ještě více, výrobci si zvykli přidávat do nich špetku cukru – další důvod se jim vyhnout a přejít na ty celozrnné. Pravda, jsou kapku dražší, ale o to kvalitnější.

Kde všude najdeme v našem jídelníčku cukr?

Kde všude najdeme v našem jídelníčku cukr?

3. Zeleninové směsi a polotovary. Že je cukr ve sladkokyselém nálevu, to není žádná novinka. Drtivá většina výrobků z kategorie „sterilovaná zelenina“ však obsahuje aspoň nějaký díl cukru, který slouží třeba také jako konzervant – výrobek potom vydrží déle čerstvý. Pořádně ochucený lák kromě toho přidá zelenině říz, takže lépe chutná.
4. Uzeniny. V nekvalitních šunkách a salámech, nebo třeba párcích, nalezneme téměř cokoliv. Nejčastěji se v obchodech setkáme s uzeninou, která se tváří jako krásně růžové maso, ale pravda je taková, že za to může koktejl chemických „zázraků“. Naštěstí pro nás je v této kategorii velký výběr, který nám při troše hledání zpravidla umožní narazit na výrobek bez cukru a s minimem aditiv.
5. Slané sušenky. Tyhle pochutiny, které nejraději mlsáme u televize nebo na nejrůznějších party, mohou být vysoce kvalitní, ale stejně tak (a to mnohem častěji) nikoliv. Vinou velké nabídky v supermarketech mnohdy sáhneme po prvním výrobku, který nám padne do ruky, ve většině z nich je přitom určitý podíl cukru, v tomto případě opět zcela nesmyslně. Zkuste si najít čas a vybírat déle.
6. Hotová jídla. Ti, kdo nemají čas si vařit a místo toho si zalijí suchý polévkový prášek horkou vodou nebo strčí do mikrovlnky hotové jídlo v alobalové vaničce, měl by vědět, že si možná do sebe cpe další zbytečné cukry. Ve zmíněných suchých směsích – nejen polévkových, ale třeba omáčkových – bývá alespoň nepatrné množství cukru v podstatě vždy.
7. Další – a není jich věru málo. Namátkou: alkohol (rum, vaječný koňak, nekvalitní pivo), sýry se zeleninovou příchutí (např. s křenem), sušené ovoce (některé to nepotřebuje, ale třeba brusinky většinou bývají proslazené), džusy, které nejsou označeny jako 100% ovoce, hotové omáčky, dochucovadla atd atd.

Jak to tak vypadá, vybere si jen málokdo. Naštěstí se výrobci postupně začínají přizpůsobovat poptávce po zdravých a čistě přírodních výrobcích, takže se třeba jednoho dne dočkáme toho, že při nákupu si budeme moci být jisti tím, že si kupujeme kvalitu bez cukru.

ADD YOUR COMMENT