Jak zdravě na koření – místo ochucovadel více přírodních bylinek a kvalitních směsí

Snad v každém jídle najdeme sůl a mnohým jídlům dává tu správnou chuť dobře namíchaná směs koření. Jak je však koření zdravé a jak jej používat? Vyhnout se hotovým směsím a používat jen jednodruhové koření? Ani se solí bychom to neměli přehánět, existují i směsi koření bez soli. Místo kupované směsi si zkusme namíchat své koření doma.

Jednodruhové koření, vícedruhové směsi i sušené bylinky

Spousta jídel by bez toho správného koření neměla tu správnou chuť. Právě koření dodává chuť i vůni. Dnes je k dostání spousta druhů koření a to jednodruhových (např. anýz, pepř, paprika, chilli, kmín), vícedruhové neboli kořenící směsi (např. karí, adžika, směs na čínu, čubrica, směsi na masa, těstoviny a mnohé další druhy) a v neposlední řadě můžeme mezi koření počítat i sušené bylinky (oregano, bazalka, saturejka, pažitka a další).

Samozřejmě nejlepší je mít bylinky čerstvé, ale i sušené jsou zcela přírodní a suší se na slunci přirozenou cestou. Co se týče jednodruhového koření, tady nemá moc smysl uvažovat, koření je bez dalších přísad, daný sáček tak obsahuje jen skutečně koření. I tak bychom měli s kořením dobře zacházet, příliš překořeněné jídlo nám také nesvědčí.

Jednodruhové koření obsahuje vždy prostě jen dané koření, nic více..

Jednodruhové koření obsahuje vždy prostě jen dané koření, nic více..

U směsí pozor na obsah soli a glutamátu, dobrou volbou je míchat si koření ručně

U kořenících směsí je otázka zdraví již na místě. Existuje k dostání nepřeberné množství směsí, každá je určena pro jiné účely. Máme tak směsi na těstoviny, pro maso, pro grilování, k salátům, specifická koření mnoha kuchyní (čína, karí, adžika a další). Tyto směsi jsou vhodně namíchané z různých koření a utvářejí tak vhodný celek pro dané jídlo a navíc jídlo provoní. Mnohé, zvláště levné směsi, obsahují kromě převažující soli také glutamát a další zvýrazňovače chuti i vůně. Ani jedno nám příliš neprospívá, glutamát ani příliš soli. Zpravidla čím je kořenící směs levnější, obsahuje více soli a patrně i zvýrazňovače.

Proto si při nákupu směsí dívejme, co vlastně směs obsahuje, můžeme sehnat i kvalitní směsi bez soli a umělých zvýrazňovačů. Sypané směsi mají mnoho podob, pamatujme však na to, že si řadu směsí můžeme namíchat i sami bez soli, stačí smíchat více druhů koření a budeme mít jistotu, co naše „domácí“ koření obsahuje.

Hotové kořenící směsi různých druhů i kvalit, ty kvalitnější neobsahují glutamát a někdy ani sůl

Hotové kořenící směsi různých druhů i kvalit, ty kvalitnější neobsahují glutamát a někdy ani sůl

Bujony, které mají až 90 % soli a glutamát, ale i kvalitní bez zvýrazňovače a tekuté

Mezi koření kromě sypaných směsí musíme počítat také bujony a různá ochucovadla, která vlastně kořením ani nejsou. U nich pozor, obsahují až 90 % soli a glutamát. Ovšem dají se sehnat i kvalitní bujony bez glutamátu, například Vitana Natur a také tekuté bujony, které obsahují navíc vody a lépe se rozpouští.

Klasický Masox je však stále prakticky jen sůl, sojový výtažek a glutamát. Voní sice dobře, ale zdraví příliš neprospěje. To raději zvolit sypanou směs koření a případně bylinek. To samé platí u různých ochucovacích, rádoby univerzálních směsí typu vegeta, ovšem opět existují i kvalitnější směsi bez glutamátu.

typ koření obsah soli glutamát
jednodruhové NE NE
vícedruhové směsi dle typu, někdy až 60% někdy
sušené bylinky NE NE
bujony, ochucovadla až 90 % většinou ano

Tab. Obsah soli a glutamát v koření a ochucovadlech

Vybírejme koření, vyhněme se univerzálním ochucovadlům a používejme dar přírody bylinky

Nemusíme se kořenícím směsím zcela vyhýbat, ale je třeba si vybrat ty kvalitnější. Nepoužívat nejlevnější vegetu jako univerzální ochucovadlo, ale zvolit směs koření pro dané jídlo nebo si koření namíchat samostatně. Jídlo krásně provoní také bylinky, ať již čerstvé nebo sušené, vždy jsou však čistě přírodní.

 

 

ADD YOUR COMMENT