Jak na zvýšený krevní tlak?

Zvýšený krevní tlak neboli též hypertenze postihuje mnohé z nás. Několik let neléčená hypertenze může vyústit v mozkovou příhodu nebo těžké onemocnění ledvin, je proto dobře začít s prevencí kdykoliv a kdekoliv.

Na vysoký krevní tlak si zaděláváme pokud nás trápí nadváha, pokud nadměrně pijeme alkohol, nemáme žádné sportovní vyžití, jsme často ve stresu či máme blízko k cukrovce a samozřejmě i v případě, že nešetříme při jídle s kuchyňskou solí.

Zvýšený krevní tlak diagnostikuje lékař v případě, že při třech návštěvách po sobě naměří hodnotu vyšší než 140/90 mm Hg. Co toto číslo znamená? Je to prosté, první číslice je ukazatelem takzvaného systolického tlaku, tedy tlaku který vzniká při stažení srdce, druhá číslice zase znázorňuje situaci uvnitř vašich cév při srdeční relaxaci.

Zvýšený krevní tlak - jak mu předejít? Zkuste bylinky, vitamíny a samozřejmě se trochu hýbejte.

Zvýšený krevní tlak – jak mu předejít? Zkuste bylinky, vitamíny a samozřejmě se trochu hýbejte.

Pokud trpíte „jen“ mírnou formou hypertenze, tedy naměřil-li vám ošetřující lékař 170/100 mm Hg, nejspíše nedostanete žádné léky a po konzultaci s lékařem se budete snažit předejít dalšímu zvyšování nefarmakologickou cestou.

Ke snídani více mléčných výrobků, omezit sladkosti, místo kávy pijte raději zelený čaj. A co dál? Důležitý je i zvýšený příjem vlákniny, naopak menší příjem masité stravy a nechat raději alkohol alkoholem. Málokoho to asi potěší, ale těch pár kilo navíc by bylo lepší v tomto případě shodit. Je to v zájmu vašeho vlastního zdraví.

A co nám pomůže na snížení vysokého krevního tlaku? Rozhodně draslík (ovoce, čočka, ořechy), vitamin B9 (rajčata, ředkve) nebo aminokyselina zvaná tryptofan (brambory, luštěniny, čokoláda). Výrazně pomoci může i bylinka lidově nazvaná medvědí česnek, kterou pořídíme v prakticky každé lékárně.

Pokud si chcete měřit krevní tlak doma, není nic snazšího, než si pořídit nějaký z nepřeberného množství tlakoměrů na českém trhu. Pažní tlakoměr je poměrně velký a hodí se spíše pro domácí měření, kdežto zápěstní tlakoměr je vhodný hlavně na cesty či pro příležitostné měření. Pro začátek ale určitě bude stačit, když začneme pravidelně cvičit a zdravěji jíst…

ADD YOUR COMMENT